Sverige Nu 2024

Din belöning

Har du redan svarat på Sverige Nu? Då är det dags att välja belöning. Klicka på knappen nedan.

En ögonblicksbild av Sverige - just här och nu

Varje år genomför vi på SIFO tusentals telefonintervjuer, postenkäter och webbintervjuer för att ta reda på vad svenska folket tycker, tänker och gör.

En av våra största och viktigaste löpande undersökningar är den du fått hem i brevlådan, Sverige Nu. I undersökningen följer vi hur olika grupper i Sverige utvecklas och förändras över tid beträffande bland annat intressen, attityder, aktiviteter, konsumtionsmönster och mediekonsumtion.

Genom resultaten från denna undersökning skapar vi en ögonblicksbild av Sverige - just här och nu. Ditt svar är viktigt och behövs.

Även om det kan finnas sådant i enkäten som känns obekant eller mindre relevant för dig hoppas vi att du kan ta dig tid att ge svar på alla frågor. Formuläret är omfattande men du har gott om tid på dig att fylla i enkäten innan sista svarsdagen – flera veckor. Självklart är vi tacksamma ju snarare du kan skicka tillbaka den.

101 min

Surfar genomsnittsvensken från sin mobiltelefon dagligen

6 926 kr

Spenderar genomsnittssvensken på semesterresor i Sverige

2 070 000

Tittar dagligen på film, klipp, tv-serier via streaming från nätet

Du är slumpmässigt utvald

Med hjälp av SPAR (Statens Person Adress Register) tar vi fram ett slumpmässigt urval, detta utgör ett Sverige i miniatyr. Hela landet och alla åldrar är representerade.

Den här gången är du en av de slumpmässigt utvalda för att delta i Sverige Nu, och vi hoppas att du vill och kan hjälpa oss. Ditt svar är lika viktigt för oss vare sig du är ung eller gammal, man eller kvinna, stads-eller landsortsbo. Du kan inte ersättas av någon annan person, det är just dina svar vi vill ha.

Under 2023 har vi tillsammans med dig som svarat på Sverige Nu skänkt 496 260 kr till välgörenhet. Tack för ditt bidrag!

1 673 kr

lägger svenskarna på sport- och fritidsutrustning årligen

3 av 4

är mycket nöjda med sina liv

67 %

kan tänka sig att sänka sin levnadsstandard för att värna om miljön

Du är anonym

Inget av dina svar kan på något sätt kopplas till dig som individ. Svaren redovisas istället i form av statistiska tabeller. Du kommer aldrig att bli kontaktad av våra kunder utifrån de svar som du lämnat till oss. Enda undantaget är om du skriftligen ger oss tillstånd att spara dina uppgifter under längre tid eller att kontakta dig igen. De insamlade uppgifterna från Sverige Nu kommer endast att användas för marknadsundersökningsändamål.

Du kan vara trygg i att dina personuppgifter och svar från denna undersökning behandlas konfidentiellt och förvaras på ett säkert sätt i enlighet med den Europeiska Dataskyddslagstiftningen GDPR. För mer information besök vår hemsida www.kantarsifo.se/integritet. Du kan också kontakta oss på telefonnummer 020 - 25 25 27.

Visste du att...

Närmare 30 % av svenskarna lyssnar på podcast minst en gång i veckan eller oftare.

Resor till en storstad, all inclusiveresor och mat- och vinresor är populärast.

52 % av hushållen i Sverige har idag tillgång till en surfplatta.

Varje vecka tittar 76 % av svenskarna på film, serier eller tv-program via streamingtjänster.

42 % av svenskarna instämmer helt till att de upplever den mesta reklamen som störande.

Semesterresor och musik är de största intressena i Sverige.

34 % av svenskarna äger en pulsklocka, smartwatch eller ett smartband.

60 % av svenskarna beställer apoteksvaror på nätet minst en gång per år.

Vi lägger 1500 kr per år på sport- och fritidsutrustning.

23 % kommer troligtvis att köpa en ny cykel inom de närmaste 2 åren.

1 386 000 svenskar joggar minst en gång i veckan.

Majoriteten tycker att det är värt att betala mer för kvalitetsprodukter.

49 % vill vara uppdaterade om tekniska nyheter.

Källa: Sverige Nu 2022